De wetgeving rond de ombouw en homologatie van je kampeerbusje.

Bijgewerkt op: 5 nov.

Regels, regels, regels, … We moeten het helaas aanvaarden: wil je een busje ombouwen in België, dan moet je met heel wat zaken rekening houden. Het is niet eenvoudig om precies uit te zoeken hoe het nu zit met de wetgeving. We horen vaak horrorverhalen van mensen die zelf hun busje ombouwden, geen idee hadden met welke zaken ze rekening moesten houden en dan niet meer door de keuring geraken. Maar dat is verleden tijd! In deze blogpost zetten we alles op een rijtje voor jou!


De wetgeving rond het aanpassen van voertuigen, en dus ook het ombouwen van jouw busje tot een droomcamper is federaal opgesteld. Maar deze regelgeving wordt op Vlaams niveau gecontroleerd. Het doel van deze regels? Eenvoudig gezegd: ervoor zorgen dat alle voertuigen die aanpassingen hebben ondergaan veilig de weg op kunnen.


Aanpassingen zonder goedkeuring


Er zijn een aantal aanpassingen die je mag doen, zonder dat je toestemming van de fabrikant of een certificaat nodig hebt. Je kan deze dus (laten) uitvoeren en moet hier niets extra voor doen. Over welke aanpassingen gaat het?

  • Een bagagerek dat vast op het dak is gemonteerd.

  • Uitrustingen op het dak zoals een roofbar en zoeklichten.

  • Kasten, vast meubilair en isolatie in de laadruimte.

  • Een ladder aan de achterzijde wanneer deze niet verder dan 30 cm uitsteekt.

  • Een treeplank of stang achteraan wanneer deze de breedte van het voertuig niet groter maakt.

  • Een intrekbare treeplank aan de zijkant onder voorwaarde dat deze ingetrokken niet meer dan 3 cm buiten de carrosserie komt en een geluidssignaal geeft wanneer het voertuig rijdt met de treeplank in open stand.

  • Zonnepanelen die vast gemonteerd zijn bijvoorbeeld op een roofbar op voorwaarde dat deze niet uitsteken aan de zijkanten van het voertuig.

Voor alle andere aanpassingen die je aan je busje doet heb je dus wel de toestemming van de basisbouwer nodig, een certificaat en vaak ook een 2e fase keuring (homologatie).


Welk merk kies je?


Rekening houden met de wetgeving en regels begint eigenlijk al bij de aankoop van je busje. Wij raden je aan om goed na te denken over welk merk je kiest. Er zijn namelijk merken die (bijna) nooit toestemming geven voor het ombouwen of aanpassen van je busje wanneer je dit als particulier wil doen. Van welke merken blijf je best weg? Peugeot, Citroën en Opel (en binnenkort ook Fiat). Met Volkswagen, Mercedes en Renault verloopt de samenwerking wel een stuk vlotter.


Lichte vracht of camper?


Een vraag die we vaak horen: blijf ik best een lichte vracht (N1) of moet ik mijn busje homologeren tot camper (M1)?


Het eerste, en misschien het belangrijkste, waar je rekening mee moet houden: wil je de tussenwand tussen de cabine en de laadruimte weglaten? Is het antwoord ja, dan moet je homologeren tot camper, ook als je een enkele cabine hebt. Bij een dubbele cabine is er geen discussie mogelijk: doe je de originele tussenwand weg, dan moet je homologeren tot camper.


Laat je de tussenwand staan, dan kan je kiezen. Je kan in dat geval een lichte vracht blijven of je kan homologeren naar een camper. Bij een enkele cabine kan je trouwens ook aanpassingen doen aan je tussenwand. Wil je hier een opening in maken, een raampje in steken of enkel het onderste deel laten staan, dat mag. Heb je een dubbele cabine dan mag je geen structurele veranderingen aan de tussenwand doen. Je kan wel een raampje in de tussenwand (laten) steken, maar dit moet ook gekeurd worden.


Ook het toevoegen van zetels in de laadruimte zorgt er sowieso voor dat je je lichte vracht moet homologeren tot camper.


Waarom zou je een lichte vracht blijven? Als je busje op naam van je bedrijf staat, dan blijf je best een lichte vracht. Tenzij je aan je boekhouder kan uitleggen waarom je een camper nodig hebt voor je job.


Waarom zou je kiezen om te homologeren tot camper? Een camper is iets voordeliger wanneer het aankomt op verkeersbelasting. Voor een camper betaal je ongeveer 140 euro per jaar, voor een lichte vracht ongeveer 170 euro. De verzekering voor een camper zal vaak ook goedkoper zijn dan de verzekering van een lichte vracht, maar de prijzen verschillen natuurlijk afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij. Een laatste argument kunnen de lage emissiezones. Vele steden voeren lage emissiezones in, als lichte vracht moet je je ook aan deze regels houden, maar voor campers worden er soms uitzonderingen gemaakt. Heb je een kampeerbus dan mag je bijvoorbeeld wel nog binnen in de lage emissiezone van Brussel als je geen Euro6 hebt (maar controleer steeds vooraf de website van de LEZ voor je binnen rijdt)!


Om samen te vatten geven wij de volgende richtlijn mee: ga je je busje gebruiken als camper, laat hem dan homologeren tot camper. Op die manier ben je zeker dat je nooit in de problemen komt.


Aanpassingen wanneer je busje een lichte vracht blijft


Wanneer je ervoor kiest om je busje als lichte vracht te behouden moet je natuurlijk ook rekening houden met een aantal richtlijnen wanneer je wijzigingen aan de carrosserie uitvoert.


Bij elke wijziging moet je, als particulier, eerst de toestemming aan de fabrikant vragen. Zonder deze toestemming kan je geen certificaat of individueel goedkeuringscertificaat krijgen. Als particulier is dat natuurlijk niet zo eenvoudig. Het veiligste is om zulke wijzigingen te laten uitvoeren door een ombouwer, dit kan een ombouwer zijn met een COP certificering, maar vele ombouwers werken ook nauw samen met de technische dienst. Beide opties verlopen even vlot. Wij zitten in een COP traject en zijn vanaf december 2022 COP gecertifieerd. Wil je de wijzigingen toch zelf uitvoeren dan neem je best vooraf contact op met de dienst homologatie.


Aanpassingen met een certificaat

Voor welke aanpassingen moet je geen bijkomende homologatie doen en dus niet naar de 2de fase keuring met je lichte vracht? Een dakraam, een ventilator en maximaal 4 openingen in de zijwanden met maximale afmetingen van 20 cm op 20 cm (opening voor kabel om de zonnecellen aan te sluiten, stopcontact, ventilatie, …). Voor deze aanpassingen volstaat een certificaat dat je kan voorleggen bij de gewone jaarlijkse keuring van je voertuig. Het verkrijgen van certificaten verloopt vlot en heeft een kostprijs van ongeveer 150 euro (excl. btw) via de technische dienst. Wil je de aanpassingen zelf doen, dan moet je vooraf dus toestemming krijgen van de fabrikant van je voertuig. Achteraf zal je ook alles door de technische dienst moeten laten controleren en indien alles in orde is voorzien zij jou van een certificaat. Let er ook op dat je de plaatsing precies moet uitvoeren volgens de beschrijving van de fabrikant. Verder moeten alle materialen die je gebruikt een CE-keurmerk bezitten en je mag geen steunbalken doorzagen of aanpassen. Laat je het plaatsen van een dakraam of ventilator door ons doen, dan zorgen wij voor alle administratie en bezorgen wij jou het certificaat. De kostprijs voor je certificaat is in dit geval ook een pak lager dan wanneer je als particulier bij de technische dienst gaat. Bij ons betaal je 100 euro (excl. btw) voor je certificaat.


Aanpassingen met homologatie

Bij alle andere aanpassingen aan de carrosserie moet je je lichte vracht wel een 2e fase keuring laten ondergaan. Dit is, in het geval van een kampeerbusje, vaak het plaatsen van ramen in de zijwanden en achterdeuren. In deze situatie moet je een dossier voor Individuele GoedKeuring (IGK) laten* opstellen door je ombouwer of technische dienst. Dit dossier wordt voorgelegd aan de dienst homologatie van het departement mobiliteit & openbare werken, die dit moet goedkeuren. De doorlooptijd van een dossier is minstens één maand. Wanneer alles in orde is ontvang je een Individueel goedkeuringscertificaat voor je voertuig. Dit attest toont aan dat het voertuig voldoet aan alle technische en wettelijke voorschriften. Nadat je dit hebt ontvangen ga je naar de 2e fase keuring (de keuring voor tweedehands voertuigen) en daar ontvang je, indien alles in orde is, een aanvraag tot inschrijving. Je kan je lichte vracht dan opnieuw inschrijven via je verzekeringsagent of rechtstreeks bij de DIV.


Het is sowieso aan te raden om het plaatsen van ramen door een ombouwer te laten doen. Wanneer je dat bij ons laat doen, regelen wij ook jouw IGK dossier en moet jij je hier geen zorgen over maken. De kostprijs voor homologatie is natuurlijk veel hoger dan voor enkel een certificaat. Voor je individueel goedkeuringsattest betaal je ongeveer 288 euro aan de Vlaamse overheid. Het opmaken en opvolgen van je dossier kost bij de technische dienst ongeveer 950 euro (excl. btw), wanneer je de werken door ons laat uitvoeren dan zorgen wij dat alle administratie in orde is en dat kost je 700 euro (excl. btw). Voor de 2e fase keuring bij SBAT moet je natuurlijk ook nog betalen, dit is ongeveer 70 euro.


Let bij het aanpassen van je lichte vracht ook goed op de massa van je busje. Als lichte vracht mag je niet boven de 3,5 ton gaan! Hou hierbij rekening met een marge van ongeveer 100 kg bagage per persoon.


De homologatie tot camper


Wil je je busje laten herkeuren tot camper, dan doorloop je eigenlijk hetzelfde proces. En hou ook hier rekening met het prijskaartje! Een homologatie tot camper zal je in totaal ook ongeveer 1200 (bij ons) tot 1500 euro (via de technische dienst) kosten.


Wat is dan het verschil tussen homologeren tot lichte vracht of tot camper? Als camper moet je aan heel wat voorwaarden voldoen om goedkeuring te krijgen. Deze regels hebben zowel betrekking op de afmetingen van je voertuig, de massa, de inrichting, … We hebben het er uitgebreid over in deze blogpost.


Als je je ombouw volledig door ons laat doen, dan zorgen wij er natuurlijk voor dat je busje aan alle regels voldoet en brengen wij je dossier volledig in orde.




* Bij een busje met eerste indienststelling vóór 29 april 2013 kan je zelf je IGK dossier opstellen en doorgeven aan de MOW. Maar dit is niet aan te raden en je kan ook in dit geval een dossier laten opstellen en indienen via je ombouwer of technische dienst.




Onze favoriete roadtrip tunes
Volg ons op Instagram
Nieuwste artikels
Nieuwsbrief

Wil je niets missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuwe artikels, reisroutes en andere nieuwtjes.

Bedankt!