top of page
Foto van schrijverAnne-Sophie & Pieter

Zelf je camper bouwen: hoe zit dat met de wetgeving in België?

Regels, regels, regels, … We moeten het helaas aanvaarden: wil je een busje ombouwen in België, dan moet je met heel wat zaken rekening houden. Het is niet eenvoudig om precies uit te zoeken hoe het nu zit met de wetgeving. We horen vaak horrorverhalen van mensen die zelf hun busje ombouwden, geen idee hadden met welke zaken ze rekening moesten houden en dan niet meer door de keuring geraken. Een goede voorbereiding en correcte informatie kan je veel problemen besparen.


De wetgeving rond het aanpassen van voertuigen, en dus ook het ombouwen van jouw busje tot een droomcamper is Europees vastgelegd. Maar deze regelgeving wordt op federaal en Vlaams/Waals niveau gecontroleerd. Het doel van deze regels? Eenvoudig gezegd: ervoor zorgen dat alle voertuigen die aanpassingen hebben ondergaan veilig de weg op kunnen.


Aanpassingen zonder goedkeuring

Er zijn een aantal aanpassingen die je mag doen, zonder dat je toestemming van de fabrikant, een attest of homologatie nodig hebt. Je kan deze dus (laten) uitvoeren en moet hier niets extra voor doen.

  • Een bagagerek dat vast op het dak is gemonteerd.

  • Uitrustingen op het dak zoals een roofbar en zoeklichten.

  • Kasten, vast meubilair en isolatie in de laadruimte.

  • Een ladder aan de achterzijde.

  • Een treeplank of stang achteraan.

  • Een intrekbare treeplank aan de zijkant.

  • Zonnepanelen die vast gemonteerd zijn bijvoorbeeld op een roofbar op voorwaarde dat deze niet uitsteken aan de zijkanten van het voertuig.

Voor alle andere aanpassingen die je aan je busje doet heb je dus wel de toestemming van de basisbouwer nodig, een attest of een 2e fase keuring (homologatie).


Welk merk kies je?

Rekening houden met de wetgeving en regels begint eigenlijk al bij de aankoop van je busje. Wij raden je aan om goed na te denken over welk merk je kiest. Er zijn namelijk merken die (bijna) nooit toestemming geven voor het ombouwen of aanpassen van je busje wanneer je dit als particulier wil doen. Van welke merken blijf je best weg als je zelf carrosserie werken wil uitvoeren? Kort samengevat: Peugeot, Citroën, Fiat en Opel. Met Volkswagen, Mercedes en Renault verloopt de samenwerking wel een stuk vlotter.


Lichte vracht of camper?

Een vraag die we vaak horen: blijf ik best een lichte vracht (N1) of moet ik mijn busje homologeren tot camper (M1)?


Het eerste, en misschien het belangrijkste, waar je rekening mee moet houden: wil je de tussenwand tussen de cabine en de laadruimte weglaten? Is het antwoord ja, dan moet je homologeren tot camper, ook als je een enkele cabine hebt. Bij een dubbele cabine is er geen discussie mogelijk: doe je de originele tussenwand weg, dan moet je homologeren tot camper. Laat je de tussenwand staan, dan kan je kiezen. Je kan in dat geval een lichte vracht blijven of je kan homologeren naar een camper.


Ook het toevoegen van zetels in de laadruimte zorgt er sowieso voor dat je je lichte vracht moet homologeren tot camper.


Waarom zou je een lichte vracht blijven? Als je busje op naam van je bedrijf staat, dan blijf je best een lichte vracht. Tenzij je aan je boekhouder kan uitleggen waarom je een camper nodig hebt voor je job.


Waarom zou je kiezen om te homologeren tot camper? Een camper is iets voordeliger wanneer het aankomt op verkeersbelasting. Voor een camper betaal je ongeveer 130 euro per jaar, voor een lichte vracht ongeveer 170 euro. De verzekering voor een camper zal vaak ook goedkoper zijn dan de verzekering van een lichte vracht, maar de prijzen verschillen natuurlijk afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij.


Om samen te vatten geven wij de volgende richtlijn mee: ga je je busje gebruiken als camper, laat hem dan homologeren tot camper. Op die manier ben je zeker dat je nooit in de problemen komt.


Aanpassingen wanneer je busje een lichte vracht blijft

Wanneer je ervoor kiest om je busje als lichte vracht te behouden moet je natuurlijk ook rekening houden met een aantal richtlijnen wanneer je wijzigingen aan de carrosserie uitvoert.


Bij elke wijziging moet je, als je als particulier zelf de werken wil uitvoeren, eerst de toestemming aan de fabrikant vragen. Zonder deze toestemming kan je geen attest of individueel goedkeuringscertificaat krijgen.


Aanpassingen met een attest

Voor welke aanpassingen moet je geen homologatie doen en dus niet naar de 2de fase keuring met je lichte vracht? Een dakraam, een ventilator en maximaal 4 openingen in de zijwanden met maximale afmetingen van 20 cm op 20 cm (opening voor kabel om de zonnecellen aan te sluiten, stopcontact, ventilatie, …). Voor deze aanpassingen volstaat een attest dat je kan voorleggen bij de gewone jaarlijkse keuring van je voertuig. Ook voor ramen in de achterdeuren, zijdeur of wanden volstaat sinds 1 juni 2024 een attest.


Aanpassingen met homologatie

Bij alle andere aanpassingen aan de carrosserie moet je je lichte vracht wel een 2e fase keuring laten ondergaan. Dit is vaak het plaatsen van extra stoelen, draaiplateau's of een hefdak. In deze situatie moet je een dossier voor Individuele GoedKeuring (IGK) laten opstellen door de technische dienst. Dit dossier wordt voorgelegd aan de dienst homologatie van het departement mobiliteit & openbare werken, die dit moet goedkeuren. Wanneer alles in orde is ontvang je een Individueel goedkeuringscertificaat voor je voertuig. Nadat je dit hebt ontvangen moet je nog naar de 2e fase keuring en moet je je voertuig opnieuw inschrijven via je verzekeringsagent of rechtstreeks bij de DIV.


De homologatie tot camper

Wil je je busje laten herkeuren tot camper, dan doorloop je eigenlijk hetzelfde proces. En hou ook hier rekening met het prijskaartje dat kan oplopen tot meer dan 1000 euro.


Wat is dan het verschil tussen homologeren tot lichte vracht of tot camper? Als camper moet je aan heel wat voorwaarden voldoen om goedkeuring te krijgen. Deze regels hebben zowel betrekking op de afmetingen van je voertuig, de massa, de inrichting, …



De wetgeving in België is behoorlijk complex. Wil je weten hoe alles zit en welke stappen je moet volgen om je ombouw volgens de regels te doen? In onze cursus Ready, set, convert! nemen we je mee bij het ontwerpen van je ombouw, alle regelgeving en het aankopen van je busje.

4 Comments


Eva Verhaeven
Eva Verhaeven
Jul 21

Hallo, weten jullie of je ook toestemming moet hebben van de fabrikant om een raampje te plaatsen in het tussenschot? En of de status van lichte vracht hiermee in het gedrang komt?

Like
Anne-Sophie & Pieter
Anne-Sophie & Pieter
Jul 26
Replying to

Hi Eva! In principe moet je hiervoor inderdaad ook toestemming hebben. Bij een dubbele cabine zou ik dit zeker doen, daar zijn de richtlijnen heel strikt. Let er vooral op dat je een raampje gebruikt dat hier specifiek voor gemaakt is en aan de juiste normen voldoet.

Like

katrombaut2.0
Jun 16

Hallo, wat een interessant artikel. Dankjewel voor alle info! Ik heb nog een vraag… als je besluit de camper als lichte vracht gekeurd te laten, kan je hem dan ook verhuren? Via Goboony bv? Groetjes, Katrien

Like
Anne-Sophie & Pieter
Anne-Sophie & Pieter
Jul 26
Replying to

Hi Katrien! Via Goboony kan je inderdaad je omgebouwde busje verhuren, ook wanneer hij lichte vracht is. Bij andere verzekeringen (Bv Ruwelka) kan je enkel verzekeren en verhuren als je camper bent.

Like
bottom of page