top of page
  • Foto van schrijverNiels & Stefanie

De zoektocht naar een bus

We leren Niels (36) en Stefanie (32) van Roads to Movement kennen wanneer ze zich inschrijven voor Camperfactory. Sinds 2015 ontdekken deze 2 reislustige zielen samen de wereld. Na een wereldreis met de fiets doorheen Europa en Noord-Amerika van meerdere jaren is het tijd voor een nieuwe uitdaging: een campervan bouwen. Op de Routegoesting blog delen ze maandelijks hun ombouw-avonturen.


“We hadden nog nooit een eigen auto!”


Het is eind september wanneer de eerste les Camperfactory van start gaat. Ondertussen zijn we al bijna twee maanden in België, waarvan een maand terug aan het werk. Voor de komende 9 weken staat Camperfactory genoteerd in onze agenda. Bizar om terug een agenda te hebben na jarenlang in volledige vrijheid geleefd te hebben op de fiets. Maar we kijken enorm uit naar deze nieuwe uitdaging, benieuwd naar wat we allemaal gaan leren en vooral ook veel zin om zelf aan de slag te gaan.


Met de start van de lessen, begint ook onze zoektocht naar een bus. Het wordt trouwens ook een zoektocht naar onze eerste auto ooit. We zijn volledige dummies en dat vertaalt zich al snel in de eerste awkward telefoontjes die Niels doet naar wat garagisten. Keer op keer krijgen we vragen waar we eigenlijk niet op kunnen antwoorden, we beseffen snel dat het belangrijk is om eerst even op de rem te staan: wat zoeken we eigenlijk in een bus?


Een fabriekscamper is niets voor ons


Zoals je in onze vorige blog kon lezen, deden we al wat campervan-ervaring op tijdens wat roadtrips. Maar dat is al enkele jaren geleden, dus we besluiten om een busje te huren via Goboony. Anne-Sophie en Pieter geven ons tijdens de eerste les van Camperfactory een handige checklist mee: aandachtspunten en eigenschappen waar we op kunnen letten voor onze toekomstige bus. Ze raden aan om drie absolute must-haves te bepalen voor onze bus.

 

We pikken de gehuurde bus op en rijden vanuit Gent richting de Vlaamse Ardennen, een mini-avontuurtje dichtbij huis. Het is al donker wanneer we ons parkeren aan de rand van het sprookjesachtige Kluisbos. De eerste spaghetti in de camper is een feit en tijdens het eten kijken we onze ogen uit in onze gehuurde Fiat Ducato. Het is een omgebouwde fabriekscamper en al snel voelen we dat dit niet volledig ons ding is. De afwerking is top en alle technische snufjes zijn aanwezig, maar we missen vooral wat eigenheid en een ziel in deze bus.



De wishlist voor onze campervan


We slapen heerlijk in de Fiat, maar toch is het al verrassend koud 's nachts. We zijn blij om de volgende ochtend de verwarming aan te kunnen aansteken. Een eerste check op de lijst van Routegoesting, die we tijdens een lekker ontbijtje verder overlopen.

 

Wanneer onze hoofden vol zitten en de antwoorden zoek zijn, dan werkt het steeds om tijd door te brengen in de natuur. Dus wandelschoenen aan en de bossen in voor een zalige herfstwandeling, brainstormend over hoe onze ideale bus er moet uit zien.



De prachtige herfstkleuren in het Kluisbos geven ons voldoende inspiratie en er zijn meteen drie zaken die op onze wishlist komen te staan:

  • Een vast bed - Na jarenlang elke dag ons tentje op en af te breken, is een vast bed een zalige luxe die we absoluut willen!

  • Een fornuis met oven - We love food! Eten was de laatste jaren letterlijk onze motor, zonder gezond en gevarieerd eten hadden we simpelweg geen goede fietsbenen. We kookten op het kleinste vuurtje tijdens onze reis en in onze bus willen we graag meer comfort.

  • Werkruimte - Op reis deden we niets liever dan schrijven, bloggen, foto’s maken, … In eerste instantie voor onszelf, maar daarnaast ook om anderen te inspireren. Het is onwijs tof om voor andere merken te kunnen werken en Roads to Movement naar een hoger niveau te tillen door (fiets)reizen uit te stippelen of fotografie te verzorgen. Hiervoor hebben we dus ook plaats nodig in de bus!

  • Daarnaast noteren we ook dat we voor langere periodes in de bus willen leven. Een goed elektrisch systeem met zonnepanelen, warm water voor de buitendouche en een dieselheater zullen dus ook onmisbaar zijn!

Met de voetjes op de grond...


Wanneer we 15 km in de benen hebben na de wandeling komen we terug aan bij de bus. Tijd voor thee en koekjes. We noteren al onze wishlistitems snel in ons boekje met nog meer ideeën en dromen! Iets wat ons meteen opvalt is dat we ruimte nodig zullen hebben. Een bus met lengte 2 zal waarschijnlijk te kort zijn, dus L3 it is! Verder dromend komen we op Pinterest de eerste Volkswagen Crafters en Mercedes Sprinters tegen…

 

Dromen is belangrijk, maar realistisch zijn over het budget is dat ook. Anne-Sophie en Pieter hadden ons al geïnformeerd tijdens de lessen, maar het is toch nog anders wanneer je op Tweedehands of Marktplaats effectief de prijzen van deze merken ziet staan. De kostprijs van een VW of Mercedes bedraagt vaak al 80% van het totale budget dat wij kunnen uitgeven aan onze bus (ombouw inclusief).

 

“Geen erg!”, zeggen we tegen elkaar. “Dit wordt onze eerste bus en ik ben zeker dat we later nog eens een busje zullen ombouwen, dat wordt dan misschien een upgrade.”, zegt Niels tegen Stefanie. Een Fiat, Renault of Ford zit veel meer in de prijscategorie van €15.000 tot €20.000 die we willen spenderen aan onze lege bus.

 

Budget tips van Niels & Stefanie

  • Bepaal jouw budget op voorhand, ombouw incl. Geld dat je niet uitgeeft aan de bus kan je steken in de ombouw, maar hoeveel geld wil je in een oudere bus steken?

  • Heb je een lening nodig? Contacteer eerst al even jouw bank om een idee te hebben van de rentevoeten. Zo kan je sneller schakelen wanneer je eenmaal jouw droombus hebt gevonden.

  • Communiceer heel duidelijk met de verkoper. Laat vanaf het begin weten dat je een lening moet aanvragen. Benadruk dat je oprecht interesse hebt en stuur eventueel een bewijs van de lening aanvraag door, zo weet hij/zij ook dat de kans heel reëel is dat je de bus zal kopen.

 

Gepakt op snelheid


Het is begin oktober en de volgende weken kenmerken zich door eindeloos scrollen op het internet: Autoscout, Tweedehands.be, Marktplaats.nl, mobile.de, etc. We bezoeken ook garages of autohandelaars om te kijken wat er voorhanden is. Niet veel, zo blijkt … De modellen die er aantrekkelijk uitzien en binnen ons budget liggen, zijn al verdwenen voor we kunnen gaan kijken. We hebben ook geen auto, dit maakt het alleen maar moeilijker, want hierdoor kunnen we niet kort op de bal spelen door bv na een werkdag ‘s avonds nog ergens naar een busje te gaan kijken.

 

Niels heeft in de gaten dat het slim is om alle soorten bussen te bekijken, ook al liggen ze ver boven of onder ons budget. Zo kom je soms op websites terecht die nog niet alles op Autoscout of Tweedehands hebben gezet. Aangezien we weinig tot niets van auto’s kennen, is het voor ons enorm belangrijk dat we bij een betrouwbare verkoper onze bus kunnen kopen.



“Is dit onze bus?”


Half November ziet Niels een aantrekkelijke advertentie op Autoscout staan, die nog niet op Tweedehands staat, bij een verkoper waar hij eerder al eens contact mee had. Een heel vriendelijke, maar ook duidelijke man die op alle vragen een goed antwoord heeft. De garagist stelt voor dat we in Harelbeke naar de bus komen kijken en een testritje doen.

 

Twee dagen later zitten we samen met de papa van Stefanie, een halve mecanicien, in de auto naar TM Cars in Harelbeke. Tom blijkt een jonge gast van onze leeftijd te zijn die ons enthousiast de bus laat zien: een Renault Master L3H3. De bus is mega proper, heeft slechts 79.000 km op de teller en een Euro 6b Ad Blue. Eigenlijk meer features dan waar we naar op zoek zijn, maar met net geen €20.000 als kostprijs past deze wel perfect in ons totaalbudget.

 

Aankoop tips van Niels & Stefanie

  • Check bepaalde roestplekken, ook aan de onderkant van de bus.

  • Indien mogelijk, bekijk de wielkasten, een plaats waar volgens velen vaak roest kan voorkomen.

  • Vraag hoeveel eigenaars de bus heeft gehad.

  • Test de remmen en airco tijdens de testrit uitgebreid.

  • Neem iemand mee die iets kent van auto's en mechaniek.

  • Zorg ervoor dat je een bus koopt die wordt gekeurd voor verkoop.

  • Een trekhaak aan een bus is een leuke extra, wij laten deze extra installeren met het idee later een fietsendrager te installeren.

  • Een achteruitrijcamera kan super handig zijn om te parkeren.

 

Samen met de papa van Stefanie gaat Niels een testritje doen. De bus rijdt heer-lijk! We vragen Tom nog de oren van het lijf en vertrekken met een heel goed gevoel terug naar Gent. Op geen enkele manier pusht Tom ons om snel te beslissen, maar we zijn er ons goed van bewust dat deze bus niet lang te koop zal staan. “Is dit onze kans?”, zegt Stefanie. Het is de eerste bus waar we, na afspraak, op het gemakje naar gaan kijken. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar misschien moeten we durven springen?

 

De praktische kant van een aankoop!

 

Tom geeft ons 2 dagen om over het voorstel na te denken, waarna wij langs onze kant snel schakelen. We vragen een kleine lening aan bij onze bank, zetten alles nog even op een rijtje en kijken nog dagelijks online of er betere busjes te vinden zijn binnen ons budget… niet dus!

 

Wanneer de bank onze lening goedgekeurd heeft, wordt het voorschot betaald en zonder het goed te beseffen hebben we zopas een bus gekocht. Aangezien wij nog nooit een auto kochten, schrikken we een beetje van de papierwinkel die hierbij komt kijken. We moet een goede camperverzekering zoeken (wij vonden een full omnium via Ruwelka), de nummerplaten in orde brengen (doe dit op tijd!) etc. Het is een drukke periode van mailtjes sturen, bellen, vergelijkingen maken etc.

 

Klaar voor de ombouw!

 

Dat we allebei niet de handigste personen zijn valt niet te ontkennen, maar we hebben wel ontzettend veel zin om zelf een camper om te bouwen. Net zoals we een paar jaar geleden niet wisten hoe we aan fietsreizen moesten beginnen, weten we dat nu ook niet over campers. Maar we willen graag een unieke bus bouwen, een knusse thuis op wielen.

 


Eind november fietsen we richting Harelbeke en pikken we onze bus op bij Tom, voor we het goed en wel beseffen rijden we onze eerste kilometers naar Gent. Alsof het zo moest zijn is onze eerste stop de laatste les Camperfactory bij Routegoesting. We zijn Anne-Sophie en Pieter enorm dankbaar, want zonder de input en het enthousiasme van hun kant hadden we waarschijnlijk nog steeds niet durven springen!



Starten aan jouw eigen campervan-avontuur? In onze cursus Ready, set, convert! nemen we je stap-voor-stap mee bij het ontwerpen van je ombouw, de wetgeving in België en het aankopen van je busje.


Dit artikel bevat affiliate links. Lees hier meer over in de disclaimer.



Kommentarer


Recente posts
Instagram
Nieuwsbrief
bottom of page